شیره خرمالو در درمان ناراحتی های قلبی بسیار موثر بوده است

از آنجایی که مطالعات شیره خرمالو اپیدمیولوژیک، میزانی از همبستگی بین مصرف آنها و کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب، فشار خون بالا و سکته مغزی، سرطان، دیابت و سایر بیماری‌های دژنراتیو و مزمن را نشان می‌دهد، توجه ویژه به فواید میوه‌ها و سبزیجات ظاهر شده است.

از آنجایی که مطالعات اپیدمیولوژیک میزانی از همبستگی را بین مصرف آنها و کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب، فشار خون بالا و سکته مغزی، سرطان، دیابت و سایر بیماری‌های دژنراتیو و مزمن نشان می‌دهد، علاقه ویژه به فواید میوه‌ها و سبزیجات ظاهر شده است.

فیتوکمیکال ها مانند ترکیبات پلی فنولی، کاروتنوئیدها، آسکوربات و ویتامین E بیشتر به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی و نقش مرتبطی که در پیشگیری و درمان چندین بیماری انسانی ایفا می کنند، مورد توجه بسیاری قرار گرفتند.

آنتی اکسیدان ها ممکن است رادیکال های آزاد فعال را از بین ببرند و واکنش های زنجیره ای رادیکال را مهار کنند یا ممکن است به عنوان شلاتور فلزی عمل کنند و از تشکیل رادیکال جلوگیری کنند. اخیراً نقش آنتی اکسیدان ها در سیگنال دهی سلولی به طور فزاینده ای مورد توجه قرار گرفته است.

فعالیت آنتی اکسیدانی در شرایط آزمایشگاهی عصاره های گیاهی متعدد به خوبی در ادبیات توضیح داده شده است و بیشتر مطالعات عمدتاً بر روی ظرفیت کاهشی عصاره های مختلف با استفاده از سنجش های ABTS یا DPPH متمرکز شده اند.

از آنجایی که کیلاسیون فلزات واسطه توسط پلی فنل ها ممکن است در تولید رادیکال های آزاد اختلال ایجاد کند ظرفیت کیلیت فلزی عصاره های گیاهی ممکن است از اهمیت محوری برخوردار باشد، به ویژه در هنگام تجزیه و تحلیل عصاره های گیاهی غنی از پلی فنول ها – مولکول های اتصال فلزی شناخته شده